Artikelen
20-10-2021: Vorige week stuurde de lobbyclub VNO-NCW van het grootbedrijf een manifest aan de formateurs Johan Remkes en Wouter Koolmees. Daarin wordt zonder onderbouwing gepleit voor nog meer overlast en vervuiling door Schiphol. Het stuk werd mede-ondertekend door een groot aantal gemeenten van ver buiten de regio Schiphol.
16-10-2021:
Waterstof biedt géén oplossing voor de luchtvaart. Het kost teveel energie om groene waterstof te produceren en de opslag in de tanks van een vliegtuig is problematisch. Waterstof is slechts een valse belofte van de fossiele industrie. Docent vliegtuigbouw Bernard van Dijk van de Hogeschool van Amsterdam legt het nog een keer uit.
30-9-2021: De vijf grootste Europese vliegvelden stoten meer CO2 uit dan Zweden. Schiphol, Heathrow, Charles de Gaulle, Frankfurt en Madrid Barajas zijn samen goed voor 53 miljoen ton CO2 per jaar, terwijl de Zweedse economie blijft steken op ongeveer 45 miljoen ton. Dat blijkt uit de cijfers van Airport Tracker waarover Knack schrijft.
15-7-2021: Eerder deze week weigerde demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen inhoudelijk te reageren op een gedegen onderzoek naar de maatschappelijke kosten en baten van krimp versus groei van Schiphol. PvdD-kamerlid Lammert van Raan neemt hiermee geen genoegen en stelt schriftelijke vragen.