Artikelen

13-11-2021:

Platform Vliegoverlast Amsterdam brengt al weer zijn elfde video uit over het luchtvaartdossier onder de titel ‘De kwaliteit van de Luchtvaartnota’.We gaan deze keer in op de totstandkoming van de Luchtvaartnota, het proces.

13-11-2021: Het heeft er alle schijn van dat niet alleen in Glasgow maar ook in Den Haag en Brussel de energie-industrie aan de knoppen zit. Frans Timmermans, verantwoordelijk voor de EU-richtlijn Hernieuwbare energie, liet deze week vanuit Glasgow weten: ‘Biomassa moet deel uit blijven maken van onze toekomstige ‘duurzame’ energiemix in Europa.’
1-11-2021: De politiek is niet bij machte de luchtvaartsector tegenspel te bieden. Dus moeten wij als burgers en kiezers opstaan en ons laten gelden. Prof. Van der Veen legt het uit en onderstreept zijn betoog met een krachtig signaal.
27-10-2021: Schiphol is een optelsom van geluid, smerige lucht, onveiligheid, schade aan milieu en klimaat, nutteloze bestemmingen en welvaartsverlies. Hoeveel argumenten heb je nog nodig voor krimp? En waarom gebeurt dat niet? De professor legt het nog een keer uit en schuwt daarbij zelfs geen majesteitsschennis...
27-10-2021: Wat je moet weten over de meest hardnekkige misvattingen, greenwashing beloftes en het ongezonde vertrouwen in techniek die nog niet bestaat.
20-10-2021: Vorige week stuurde de lobbyclub VNO-NCW van het grootbedrijf een manifest aan de formateurs Johan Remkes en Wouter Koolmees. Daarin wordt zonder onderbouwing gepleit voor nog meer overlast en vervuiling door Schiphol. Het stuk werd mede-ondertekend door een groot aantal gemeenten van ver buiten de regio Schiphol.
16-10-2021:

Waterstof biedt géén oplossing voor de luchtvaart. Het kost teveel energie om groene waterstof te produceren en de opslag in de tanks van een vliegtuig is problematisch. Waterstof is slechts een valse belofte van de fossiele industrie. Docent vliegtuigbouw Bernard van Dijk van de Hogeschool van Amsterdam legt het nog een keer uit.

6-10-2021: We zijn geruime tijd bezig geweest om een continu meetprogramma te ontwikkelen voor de Raspberry. Om verschillende redenen is dat niet gelukt, maar er blijkt gewoon een ‘kant en klare’ oplossing voorhanden te zijn.
30-9-2021: De vijf grootste Europese vliegvelden stoten meer CO2 uit dan Zweden. Schiphol, Heathrow, Charles de Gaulle, Frankfurt en Madrid Barajas zijn samen goed voor 53 miljoen ton CO2 per jaar, terwijl de Zweedse economie blijft steken op ongeveer 45 miljoen ton. Dat blijkt uit de cijfers van Airport Tracker waarover Knack schrijft.
15-7-2021: Eerder deze week weigerde demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen inhoudelijk te reageren op een gedegen onderzoek naar de maatschappelijke kosten en baten van krimp versus groei van Schiphol. PvdD-kamerlid Lammert van Raan neemt hiermee geen genoegen en stelt schriftelijke vragen.
Volgende 10